30.7.13

blomkålris och kokosrödcurrygryta

Min besatthet av blomkål fortsätter och idag har jag testat det blogghypade blomkålsriset. Jag gjorde så att jag rev ett blomkålshuvud med den grova sidan av ett rivjärn (är skitjobbigt och tar lång tid och inte alls superlätt som alla påstår, men, det kommer vara värt det!!), sedan stekte jag det i olivolja och kryddade med curry, ingefära, salt, kanel och hällde över lite limesaft samt kokosflingor. Perfekt!

Till detta blev det en kokos och röd curry-linsgryta. Med sötpotatis. Här kokar man upp tärnad sötpotatis för sig och röda linser för sig. Samtidigt skivar man champinjoner, steker upp dem (i en stooor wokpanna) och häller på en burk kokosmjölk och en burk krossade tomater.Krydda krydda krydda (typ med curry, röd curry, kanel, ingefära, chilipeppar, salt, limesaft eller vad du nu känner för) Häll i sötpotatisen och linserna efter ett tag. Jag vill ha dessa nästan överkokta så allt blir krämigt. . Häll till sist i gröna ärtor och låt dessa tina upp.

Kombinationen av dessa var verkligen inte dum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar